اصول بازاریابی را برای کالاهای لوکس به کار نبرید!

اصول بازاریابی را برای کالاهای لوکس به کار نبرید!

تکنیک های بازاریابی نه تنها برای لوازم لوکس مناسب نیستند؛ بلکه می توانند کاملاً نابود کننده و تخریب گر باشند. باید توجه داشت که این اصول برخلاف قواعد معمول بازاریابی هستند. آماده باشید ذهنتان را تغییر دهید.

۱- جایگاه سازی را فراموش کنید.

در بازاریابی بسیاری از برندها، جایگاه سازی و ایجاد مزیت رقابتی نقش بسیار مهمی دارد. هر برند کلاسیک باید جایگاه خود را مشخص کند و آن را از طریق محصولات، خدمات، قیمت گذاری، توزیع و ارتباطات خود منتقل کند. اما در حوزه اجناس و برندهای لوکس، مقایسه با رقبا چندان مهم نیست؛ بلکه منحصر به فرد بودن تعیین کننده است. تجربه لوکس، بیان حس و ایجاد یک هویت است.

برند لوکس باید برترین باشد نه بهتر از سایر رقبا. برند لوکس نباید نگران جایگاهش در مقایسه با سایر رقبا باشد؛ بلکه باید همواره به هویت خود پایبند باشد.

۲- آیا محصولتان به اندازه کافی عیب و نقص دارد؟

بسیاری از برندهای غیرلوکس به دنبال تولید کامل ترین محصولات هستند، اما در مورد برندهای لوکس این قاعده صادق نیست. از لحاظ کیفیت ساخت و دقت عمل، ساعت های سیکو از بسیاری از ساعت های لوکس بهتر و کامل تر هستند. آنچه برای تولید کنندگان ساعت های لوکس مهم، ایجاد جذابیت های بصری و ظرافت های هنری است.

۳- تسلیم خواسته های مشتریان نشوید.

یکی از موفق ترین و تحسین شده ترین برندهای دنیا، BMW است. صاحبان این شرکت اتومبیل سازی همواره به برند خود وفادار و متعهد بوده اند. به رغم کسب موفقیت قابل توجه در عرصه تولید اتومبیل، BMW همواره در برابر آن دسته از خواسته های مشتریانش که همسو با هویت این برند نبوده اند، مقاومت کرده است.

یکی از انتقادهایی که مشتریان به یکی از اتومبیل های سری ۵ داشتند، این بود که فضای جلوی پای سرنشینان عقب کافی نبود. استدلال BMW این بود که پاسخ به این خواسته مصرف کنندگان طراحی فوق العاده اتومبیل را خدشه دار می کند و به همین دلیل خواسته آن ها را نپذیرفت.

۴- به دنبال جذب مشتریان جدید نباشید.

در بازاریابی سنتی، بسیاری از برندهای غیرلوکس تلاش می کنند، تا تعداد افرادی که برند مورد نظر را متناسب به علایق خود می دانند را افزایش دهند. براین اساس، آن ها نباید بیش از اندازه متفاوت یا انحصاری به نظر آیند. اما در مورد برندهای لوکس، افزایش ارتباط برند اشتباه بزرگی است؛ زیرا باعث کاهش ارزش آن ها می شود.

با افزایش ارتباط برندهای لوکس، این نوع برندها بخشی از ابعاد منحصر به فرد خود را از دست می دهند و رویای به دست آوردن آن ها آسان می شود. آمارها نشان می دهد که BMW تنها ۲۰ درصد از مردم آلمان را مخاطب خود قرار داده است. به عبارت دیگر، BMW برای جذب ۸۰ درصد از مردم هیچ اقدامی انجام نمی دهد.

۵- به افزایش تقاضا پاسخ ندهید.

هدف عمده بازاریابی سنتی این است که با افزایش توزیع محصول، باعث افزایش فروش شود. عملکرد مدیران نیز بر اساس میزان فروش ارزیابی می شود. کاهش یا تاخیر در توزیع یک محصول موجب نارضایتی مشتریان و ایجاد دیدگاه منفی نسبت به برند در آن ها می شود. اما در مورد یک کالای لوکس مانند اتومبیل فراری شرایط کاملا متفاوت است. شرکت اتومبیل سازی فراری در سال کمتر از ۶ هزار اتومبیل تولید می کند و آگاهانه باعث می شود که محصولش در بازار کمیاب باشد.

Google+ Comments

برچسب‌ها: , , ,

بیش از دو سال است که در حوزه های بازاریابی، تبلیغات، مدیریت و کارآفرینی می نویسم؛ با معتبرترین روزنامه اقتصادی کشور «دنیای اقتصاد» همکاری می کنم. موسس چند وب سایت و شرکت در حوزه تجارت الکترونیک هستم. شعار من: «یک دقیقه موفقیت، بهای سال ها شکست را می پردازد»

دیدگاه شما چیست؟






اسفند ۱۳۹۲
ش ی د س چ پ ج
« بهمن   فروردین »
 12
۳۴۵۶۷۸۹
۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶
۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳
۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹  





Powered by WebGozar

دانلود نرم افزار

هاست جوملا

سامانه پیام کوتاه

قالب جوملا

لوازم نور افشانی

پنل اس ام اس