۵ نکته مهم در ارزیابی یک کمپین موفق روابط عمومی

5 نکته مهم در ارزیابی یک کمپین موفق روابط عمومی

مالکان کسب و کارهای کوچک همواره در این فکر به سر می برند که چگونه به موفقیت های مالی خود نزدیک شوند. اقدامات روابط عمومی و بازاریابی نقش بسیار حیاتی در رسیدن کسب و کارهای کوچک به اهداف خود بازی می کنند. به خصوص در عصر دیجیتال.

مشکل اصلی در اندازه گیری و ارزیابی کمپین های بازاریابی و روابط عمومی در سال های اخیر پیچیدگی آن، به خصوص رشد رسانه های دیجیتال می باشد. با رشد تکنولوژی روش های اندازه گیری اثر بخشی آن تکنولوژی نیز باید راه اندازی گردد.

بطور کلی در پنج سال گذشته در دنیای ما انفجاری در تکنیک ها و روش ها بوجود آمده است. در این محیط انتخاب ابزاری دقیق برای کمپین های روابط عمومی موضوعی چالش برانگیز شده است. علت آن را نیز می توان در به روز بودن کارمندان و صاحبان کسب و کارهای کوچک با روش های موجود باید دانست. در ذیل به معرفی ۵ نکته حیاتی در ارزیابی و اندازه گیری کمپین های موفق روابط عمومی می پردازیم:

نکته اول: گاهی اوقات گمان می شود که ارزیابی یک کمپین روابط عمومی باید در پایان آن صورت پذیرد که این درست نیست. برای ارزیابی واقعی و موثر باید از لحظه شروع تا پایان یک کمپین را ارزیابی نمود. کمپین را باید یک روند پیوسته مشاهده نمود نه چیزی که در پایان اتفاق می افتد. همچنین مهم است که ارزیابی به صورت عینی و با نظر به موقعیتی که در آن قرار دارید انجام دهید. این بخاطر آن است که یک خط مرجع برای اندازه گیری و اثر بخشی کمپین وجود داشته باشد. همچنین باید بدانید که ارزیابی پیش از کمپین به همان اندازه که پس آن باید صورت گیرد دارای اهمیت است.

نکته دوم: شما باید همیشه طراحی و اجرای یک کمپین را به صورت پیوسته و تدریجی و با توجه به چرخه عمر کمپین روابط عمومی انجام دهید. ارزیابی صحیح و اثر بخش جز به جز یک کمپین بهتر از ارزیابی کلی و  به صورت یکجا می باشد. این عمل باعث افزایش کیفیت و دقت کمپین خواهد شد.

نکته سوم: افسانه رایجی در رابطه با اقدام روابط عمومی وجود دارد که آن گرایش شرکت ها به پوشش دادن  حداکثری رسانه هاست، که اگر بتوانند تمام رسانه ها را پوشش دهند به موفقیت رسیده اند؛ که البته این مساله صحیح نیست. درجه پوشش رسانه ها به تنهایی نشان دهنده اثر بخشی کمپین نخواهد بود. از آنجایی که قصد هر کمپین روابط عمومی ایجاد ارتباط موثر با مخاطب هدف برای تحت تاثیر قرار دادن آن هاست، لذا سعی کنید متفاوت فکر و رفتار کنید. پوشش تمام رسانه نتیجه بخش نخواهد بود مگر اینکه بتوانید مخاطبین هدف خود را تحت تاثیر قرار دهید.

نکته چهارم: محاسبه دقیق یک کمپین بسیار حائض اهمیت است. همیشه این سوال را از خود بپرسید که آیا بودجه کافی برای راه اندازی این کمپین دارم؟ آیا ارزیابی دقیقی از هزینه های زمانی، نیروی انسانی و نرم افزاری و سخت افزاری کرده ام؟ این محاسبات جز پیچیده ترین بخش های برنامه ریزی جهت راه اندازی یک کمپین به شمار می آید.

نکته پنجم: جهت ارزیابی دقیق و موثر یک کمپین ابتدا باید موضوع به طور شفاف مشخص باشد. از مدل SMART ( اهداف مشخص(Specific Objectives)، اهداف قابل اندازه گیری (Measurable Objectives)، اهداف دست یافتنی (Achievable Objectives)، اهداف مرتبط (Relevant Objectives) و محدوده زمانی مشخص (Time Bound)) کمک بگیرید. با استفاده از این مدل می توانید بطور دقیق مولفه های مختلف یک کمپین را مورد ارزیابی قرار دهید.

مترجم: حامد فردوس آرا

منبع:Business Matters

در دسترس بودن خود یک اقدام روابط عمومی است!
اقدام روابط عمومی، به سبک علی واکسیما

Google+ Comments

برچسب‌ها: ,

بیش از دو سال است که در حوزه های بازاریابی، تبلیغات، مدیریت و کارآفرینی می نویسم؛ با معتبرترین روزنامه اقتصادی کشور «دنیای اقتصاد» همکاری می کنم. موسس چند وب سایت و شرکت در حوزه تجارت الکترونیک هستم. شعار من: «یک دقیقه موفقیت، بهای سال ها شکست را می پردازد»

دیدگاه شما چیست؟






بهمن ۱۳۹۲
ش ی د س چ پ ج
« دی   اسفند »
 1234
۵۶۷۸۹۱۰۱۱
۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸
۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵
۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰  





Powered by WebGozar

دانلود نرم افزار

هاست جوملا

سامانه پیام کوتاه

قالب جوملا

لوازم نور افشانی

پنل اس ام اس