چرا مدیران به کتاب های بزرگ نیاز دارند؟

چرا مدیران به کتاب های بزرگ نیاز دارند؟

مدیران چگونه مدیر می شوند؟ جوزف باراداکو، استاد مدرسه کسب و کار هاروارد، در کلاس های درسی خود به جای واحدهای مدیریت کسب و کار، به تدریس ادبیات می پردازد. “من به سیاه پوستان کارولینای شمالی، بیمه مراسم کفن و دفن می فروختم. افراد همه هم نسل من که ۵۰ سال قبل می زیستند، کم و بیش احساساتی شبیه من دارند. احساس گناه. همسرم به من می گوید: اینکه تو این مسایل را به بقیه بگویی می تواند به بهبود حالت کمک کند. شاید آن زمان شب ها بهتر بتوانی بخوابی. حالا من می خواهم تمام ماجرا را تعریف کنم.”

این نخستین بند داستان کوتاه آلن گارگانز، با عنوان “وثیقه مطمئن” است. این کتاب یکی از آثاری است که در این واحد، به دانشجویان مدرسه تجاری هاروارد تدریس می شود. کتاب وصف حال تکان دهنده جوانی به نام جری است. جری در جوانی به افراد فقیر به نصف قیمت، جواز بیمه می فروخت. افرادی که تحت حمایت سازمان های تامین اجتماعی نبودند و به همین خاطره چاره ای جز دل بستن به بیمه های جری نداشتند. اوج ماجرا آنجاست که تمامی بیمه های جری جعلی و ساختگی است!

جوزف باراداکو در این باره می گوید: داستان وثیقه مطمئن تاثیر زیادی روی دانشجویان MBA که این درس را طی می کنند، می گذارد. درسی که باراداکو عنوان آن را “مدیر اخلاقی” گذاشته است. باراداکو درباره این داستان می گوید: در این داستان ما با جوان باهوشی رو به برو هستیم که بسیار جاه طلب است. وضعیت مالی او در ابتدا مانند مشتریانش است. او فقیر و بی چیز است، اما جری می خواهد وضعیت خود را تغییر دهد و خود را از آن شرایط نجات دهد. در انتها او موفق به انجام این کار می شود. اما او از همان ابتدای شروع کسب و کارش شروع به زیر پا گذاشتن قواعد اخلاقی می کند. کاری که خودش هم می داند نادرست است.

باراداکو می گوید البته منظور ما این نیست که شخصیت هایی که در این آثار مورد بررسی قرار می گیرند، بی عیب و کامل هستند؛ بلکه مساله اینجاست که دانشجویان از طریق مواجهه با این آثار و زندگی کردن با شخصیت ها و موقعیت هایی که این شخصیت ها در آن ها قرار می گیرند، دست به خودشناسی می زنند و می کوشند دریابند که چه مسایلی برایشان اهمیت دارد و باید در جست و جوی چه اموری باشند.

بسیاری از دانش آموزانی که اولین بار در کلاس مدیر اخلاقی ثبت نام می کردند، تصور می کردند که اخلاق و مسوولیت پذیری در سازمان، موضوع ساده و سر راست است. آن ها تصور می کردند همه مردم مجهز به نوعی قطب نمای اخلاقی هستند که در همه منازعات و دوراهی های اخلاقی به آن ها کمک می کند و می گوید که کدام راه درست است و کدام راه غلط.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

مترجم: مژگان جعفری

Google+ Comments

برچسب‌ها: , , ,

بیش از دو سال است که در حوزه های بازاریابی، تبلیغات، مدیریت و کارآفرینی می نویسم؛ با معتبرترین روزنامه اقتصادی کشور «دنیای اقتصاد» همکاری می کنم. موسس چند وب سایت و شرکت در حوزه تجارت الکترونیک هستم. شعار من: «یک دقیقه موفقیت، بهای سال ها شکست را می پردازد»

دیدگاه شما چیست؟






دی ۱۳۹۲
ش ی د س چ پ ج
« آذر   بهمن »
 123456
۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳
۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰
۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷
۲۸۲۹۳۰  





Powered by WebGozar

دانلود نرم افزار

هاست جوملا

سامانه پیام کوتاه

قالب جوملا

لوازم نور افشانی

پنل اس ام اس