غافلگیری قدرتمندترین ابزار بازاریابی

غافلگیری قدرتمندترین ابزار بازاریابی

سرویس یلپ (Yelp) در مورد رستوران هایی که غذاهای بد دارند به ما هشدار می دهد و رستوران های خوب را معرفی می کند، فیس بوک در مورد کنسرت ها یا وقایع مورد علاقه مان به ما اطلاعات می دهد و دستورالعمل هایی دایمی از نقشه گوگل، باعث می شود هیچ گاه گم نشویم.

همین اتفاق در سازمان های بازاریابی هم در حال رخ دادن است. داده های بزرگ جدیدترین کد رمز در این صنعت هستند. فعالیت هایی مانند مدل سازی اقتصاد سنجی، تجزیه و تحلیل و تست کپی (بررسی آماری عملکرد بازاریابی) که تمام و کمال داده سر و کار دارند، به مدیران برند پیشنهادهای فریبنده ای در مورد دقت و پیش بینی پذیری ارایه می دهند.

این ابزارها می توانند کارآیی حرفه ما را افزایش دهند؛ اما از طرفی هم حس هیجان و غافلگیر کنندگی برندها را کم می کنند. در واقع با همه این این اطلاعاتی که در اختیار ما است، فرصت غیر متقربه بودن را از برندها می گیریم. غافلگیری به دلایل مختلف قدرتمند ترین ابزار بازاریابی ایست. برخی از دلایل عبارتند از:

۱- غافلگیری اعتیاد آورد است

غافلگیر شدن می تواند مثل یک ماده مخدر با مغز شما رفتار کند. دانشمندان دانشگاه های «اموری و بیلر» با انجام ام آر آی سعی کردند تغییرات عملکرد مغز انسان را در واکنش به مجموعه ای از محرک های لذت بخش، با استفاده از آبمیوه و آب بسنجند. الگوهای فواره های آبمیوه و آب یا قابل پیش بینی بودند یا کاملاً غیر قابل پیش بینی. برخلاف انتظار محققان، مسیر پاداش مغز (بخشی از مغز که مسوول لذت بردن، یادگیری و انگیزش است) نسبت به تناول غیر قابل پیش بینی این فواره ها، واکنش شدیدی داشت.

۲- غافلگیری رفتار را تغییر می دهد

در کلاس های روانشناسی مفهومی به نام ناهماهنگی شناختی مطرح می شود. غافلگیری محرک جدیدی را به ما معرفی می کند سپس ما باید خودمان را با تغییرات در عقاید و رفتارمان وفق دهیم. وقتی یک کمپین تبلیغاتی ایجاد می کنیم، معمولا بر این سوال متمرکز هستیم که «چه چیزی باید بگوییم؟» اما به جای آن باید بر این سوال تمرکز کنیم که «مشتریان فعلی یا احتمالی ما چه انتظاراتی دارند و چگونه می توانیم این انتظارات را در مغز آن ها تغییر دهیم؟»

۳- غافلگیری ارزان تمام می شود

نوربرت شوارتز روانشناسی است که در یکی از مطالعات خود سکه ای ده سنتی را نزدیک یک دستگاه کپی قرار داد. وقتی سوژه ها بلافاصله بعد از پیدا کردن پول مورد بررسی قرار گرفتند، احساس رضایت کلی آن ها از زندگی بیشتر از افرادی بود که پول پیدا نکرده بودند. بازاریاب ها به جای تلاش برای پیروز شدن در رقابت با کارهایی مثل صرفه جویی های مالی گسترده یا تبلیغات رسانه ای، بهتر است به این فکر کنند که چگونه می توانند داستان غافلگیر کننده در مورد برندشان را در کمترین فضای ممکن بگنجانند.

۴- غافلگیری احساسات را سوپر شارژ می کند

تئوری انقلابی روانشناسانه رابرت پلاچیک، احساسات انسان را به احساسات اصلی مانند عصبانیت یا ترس و احساسات فرعی که از ترکیب احساسات اصلی به دست می آید، تقسیم بندی می کند؛ مثل احساس دوگانگی که از ترکیب شادی و غم بوجود می آید یا احساس گناه که ترکیبی از شادی و ترس است. موضوع جالب در مورد غافلگیری این است که احساس فعلی شما را وسعت می دهد.

۵- غافلگیری روابط احساسی را تقویت می کند

تحقیقی که در مورد تعدادی از زوج های میانسال صورت گرفته نشان می دهد. درگیر شدن در فعالیت های غیر متداول، اما هیجان انگیز مانند رفتن به اسکی نسبت به فعالیت های خوشایند عادی مثل فیلم دیدن یا آشپزی مشترک، احساس رضایت بیشتری از زندگی مشترک در افراد ایجاد می کند. این اصل در روابط کسب و کار هم صادق است. بازاریاب ها بخش عمده انرژی خلاقانه خود را صرف این می کنند که به نظر مشتری جذاب به نظر برسند.

مترجم: مریم رضایی

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

Google+ Comments

برچسب‌ها: , ,

بیش از دو سال است که در حوزه های بازاریابی، تبلیغات، مدیریت و کارآفرینی می نویسم؛ با معتبرترین روزنامه اقتصادی کشور «دنیای اقتصاد» همکاری می کنم. موسس چند وب سایت و شرکت در حوزه تجارت الکترونیک هستم. شعار من: «یک دقیقه موفقیت، بهای سال ها شکست را می پردازد»

دیدگاه شما چیست؟






شهریور ۱۳۹۲
ش ی د س چ پ ج
« مرداد   مهر »
 1
۲۳۴۵۶۷۸
۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵
۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲
۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹
۳۰۳۱  





Powered by WebGozar

دانلود نرم افزار

هاست جوملا

سامانه پیام کوتاه

قالب جوملا

لوازم نور افشانی

پنل اس ام اس