خوب گوش دادن، ویژگی مدیران موفق

خوب گوش دادن، ویژگی مدیران موفق

برای اینکه یک مدیر موفق باشید، نیاز دارید که توانایی بسیار زیادی برای شنیدن اعضای تیم تان داشته باشید. این گفته به معنای آن نیست که به کلماتی گوش دهید که بر زبان می آورند، بلکه مساله بر سر تفسیر کردن همه چیز در آن بین و حتی چیزهایی است که در واقع بر زبان نمی آورند.

نیکول لیپکین مولف کتاب (چه چیز مدیران را در صدر نگه می دارد) می گوید: یکی از دشوارترین مهارت ها، خوب شنیدن است. اکثر ما در محل کار بسیار غرق در امور جاری هستیم، برای مثال: نامه نگاری، تلفن زدن، چک کردن ایمیل ها و … همه مواردی هستند که مغز ما را درگیر خود می کند. اما مغز ما توانایی بسیار بالایی دارد و می تواند اطلاعات بسیاری را در خود بریزد و تاب آورد.

۵ مهارتی که باید هر مدیر در خود تقویت کند:

۱- از تفسیر کردن دست بردارید

انجام این کار شاید دشوار باشد، اما سعی کنید جملات افراد را قطع نکنید. شما اغلب این کار را به آن خاطر انجام می دهید که فکر می کنید آنچه را دیگران دارند می گویند تماما می دانید. اما چنین چیزی درست نیست.

۲- برای دریافت احساسات گوش بسپارید

از آنجا که شنیدن بسیار دشوار است، اغلب ما به طور ناخودآگاه تا حدی که بتوانیم کم می شنویم. ما اغلب تا حد شنیدن مطالب اساسی پیش می رویم. اما موفق ترین آدم ها قادر هستند برای دریافت کامل احساسات طرف مقابل گوش بسپارند.

لیپکین می گوید: آدم ها اغلب احساسات شان یا دغدغه های شان را مستقیما بیان نمی کنند – خصوصا به رییس های شان. لذا به رفتارهای غیر کلامی که احساسات طرف مقابل تان را منعکس می کند، توجه کنید.

۳- آنچه را که شنیده اید برای شخص مقابل تان تکرار کنید

همواره باید آنچه را فکر می کنید آن شخص گفته را با گفتن جملاتی مانند آنچه در ادامه می یابد مجددا به زبان دیگر بازگو کنید: «این چیزی بود که فکر کردم شنیدم … آیا درست شنیدم، اینطور گفتید …» لیپکین اضافه می کند: «اینکه صحبت های طرف مقابل تان را به بیان دیگر برایش بازگو کنید به شما کمک می کند صحت و دقت درک تان را بسنجید.

۴- آنچه را که شخص مقابل می گوید در ابتدا تصدیق کنید

این مورد اشاره دارد به زمانی که شما قصد دارید، بعد از تصدیق کردن جملات طرف مقابل چیزی را به او بگویید. بنا به پیشنهاد لیپکین، در همان ابتدا گفته طرف مقابل را نقد نکنید، بلکه ابتدا تمام سخنان طرف مقابل را بشنوید و سپس به نحوی بی ریا و صادقانه با عقاید خودتان به استقبال دیگری بروید.

۵- به دنبال سر نخ های غیر کلامی باشید

بعد از آنکه عقیده تان را به طرف مقابل تان گفتید، باید توجه بسیار دقیقی به هر تغییری در چهره، رفتار یا هیجانات او داشته باشید.

در مجموع، شنیدن یک مهارت کنش مندانه است. مهارتی که باید تدریجاً در خود بپرورانید. به گفته لیپکین: همه چیز بسیار ساده تر و راحت تر می شود وقتی هر دو طرف یک چیز را می شوند و برداشت مشخص، درست و واضحی دارند.

منبع: دنیای اقتصاد

مترجم: سیمین راد

Google+ Comments

برچسب‌ها: , , ,

بیش از دو سال است که در حوزه های بازاریابی، تبلیغات، مدیریت و کارآفرینی می نویسم؛ با معتبرترین روزنامه اقتصادی کشور «دنیای اقتصاد» همکاری می کنم. موسس چند وب سایت و شرکت در حوزه تجارت الکترونیک هستم. شعار من: «یک دقیقه موفقیت، بهای سال ها شکست را می پردازد»

دیدگاه شما چیست؟






شهریور ۱۳۹۲
ش ی د س چ پ ج
« مرداد   مهر »
 1
۲۳۴۵۶۷۸
۹۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵
۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲
۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹
۳۰۳۱  





Powered by WebGozar

دانلود نرم افزار

هاست جوملا

سامانه پیام کوتاه

قالب جوملا

لوازم نور افشانی

پنل اس ام اس