آیا مدیران موفق بیشتر تحسین می کنند؟ (بخش اول معایب تحسین)

appreciate

تحسین و تشکر بیش از حد مورد توجه قرار گرفته است. البته در تئوری شنیدن تحسین و تمجید بسیار لذت بخش است، ولی در عمل مشکلات زیادی دارد. اول از همه اینکه بسیاری از تحسین ها واقعی نیستند. تحسین دروغین، خود پرستی را در مردم تقویت می کند.

جین توئنج از پژوهشگران حوزه خود پرستی، گفته است که میزان خود پرستی از سال ۱۹۸۲ به شدت افزایش یافته است. به نظر او افراط در تحسین می تواند دلیل این مشکل باشد. اگر بارها به ما بگویند که زیبا هستیم، حتی اگر واقعاً زیبا نباشیم هم باور می کنیم که زیبا هستیم.

دوم اینکه تحسین در ذات خود دارای تناقض است، بدین معنی که هر چه بیشتر گفته شود، مفهوم آن کمتر می شود. اگر به همه بگوییم استثنایی هستند، دیگر فردی که عملکرد فوق العاده داشته برایش مهم نیست که او را استثنایی بدانیم. در فیلم شگفت انگیزها، مادر ابر قهرمان به پسرش می گوید: همه خاص هستند! او هم پاسخ می دهد : راه دیگری برای گفتن اینکه هیچ کس خاص نیست.

سوم اینکه برخی از با انگیزه ترین انسان ها، افرادی هستند که به سادگی راضی نمی شوند. مثلاً جک ولش مدیر عامل سابق جنرال الکتریک و لافلی مدیر عامل پروکتر اند گمبل، را در نظر بگیرید. معروف است که این مدیران موفق به ندرت راضی می شوند، به همین دلیل کارمندانشان با توان بیشتری تلاش می کنند تا بلکه بتوانند آن ها را راضی کنند. در مقابل اگر از کارمندی که فقط در محل کار حضور پیدا می کند، تحسین و تمجید به عمل آورید، به دیگران این پیغام را مخابره کرده اید که تنها حضور پیدا کردن در محل کار کفایت می کند.

مدیران موفق می دانند که تحسین کردن مجانی است، اما وقتی که باعث پایین آمدن انتظارات عملکرد شده و کارمندان تصور می کنند در حد متوسط کار کردن کافی است، هزینه زیادی به شرکت تحمیل می شود. بعضی مواقع تنها کاری که باید کرد این است که به کارمند خود یک تیپا بزنید. استیو اسمولینسکی از دانشکده مدیریت وارتون در این خصوص می گوید: «باید به دانشجویان بگویید آنقدرها که باید خوب نبوده اند … می توانستید بهتر باشید»

یکی از مشاوران مدیریت می گوید: مردم دوست دارند بدانند چطور عمل کرده اند. لاپوشانی نکنید، واقعیت را بگویید.

نویسنده: رابینز

Google+ Comments

برچسب‌ها: , , ,

بیش از دو سال است که در حوزه های بازاریابی، تبلیغات، مدیریت و کارآفرینی می نویسم؛ با معتبرترین روزنامه اقتصادی کشور «دنیای اقتصاد» همکاری می کنم. موسس چند وب سایت و شرکت در حوزه تجارت الکترونیک هستم. شعار من: «یک دقیقه موفقیت، بهای سال ها شکست را می پردازد»

دیدگاه شما چیست؟






خرداد ۱۳۹۲
ش ی د س چ پ ج
« اردیبهشت   تیر »
 123
۴۵۶۷۸۹۱۰
۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷
۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴
۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰۳۱





Powered by WebGozar

دانلود نرم افزار

هاست جوملا

سامانه پیام کوتاه

قالب جوملا

لوازم نور افشانی

پنل اس ام اس