آیا مدیران موفق تصمیمات اشتباه می گیرند؟

اشتباهات مدیران موفق

جا ماندن کداک از دوربین‌های دیجیتال

ایستمن کداک، دوربین دیجیتال را در سال ۱۹۷۵ ساخت، اما از ترس کاهش فروش در کسب‌وکار فیلم‌های دروبین خود، در این تکنولوژی جدید سرمایه‌گذاری نکرد؛ مدیر کداک پیش‌بینی نکرده بود که این فیلم‌ها در نهایت دچار انحطاط می‌شوند. زمانی که استفاده از فیلم دوربین در اواسط دهه ۹۰ میلادی به تدریج کاهش یافت، کداک وارد بازار عکاسی دیجیتال شد، اما رقیبان دیگر مانند فوجی و سونی خیلی زودتر پا به این عرصه گذاشته بودند و کداک هیچ‌گاه نتوانست به‌طور کامل در محصولی که خودش پایه‌گذار آن بود، سرمایه‌گذاری کند. در سال ۲۰۱۰، کداک رتبه ششم شرکت‌های فعال در صنعت دوربین‌های دیجیتال را در اختیار داشت که نقش آن باز هم به دلیل گسترش گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها کمرنگ شده بود. در سال ۲۰۱۱ سهام کداک به قدری سقوط کرد که این شرکت در ماه دسامبر در معرض ورشکستگی قرار گرفت.

معرفی فرمول جدید برای نوشابه کوکاکولا
کوکاکولا در سال ۱۹۸۵ تقریبا ۱۰۰ ساله شده بود و پیشتاز تولید نوشابه در جهان و یک قدرت بازاریابی محسوب می‌شد. در آن زمان، کوکا نیازمند تغییرات اساسی نبود، به همین دلیل وقتی شرکت نوشابه جدید خود را وارد بازار کرد، بسیاری از طرفداران آن بهت‌زده شدند. جنبه اصلی پرطرفدار بودن کوکاکولا، علاوه بر مزه متفاوت آن، وجود ارتباط حسی با مشتری بود، اما با ورود نوشابه جدید این ارتباط ناگهان در خطر افتاد و طوفان نارضایتی مشتری‌ها را به دنبال داشت. در نهایت شرکت مجبور شد به اشتباه خود اعتراف کند؛ اگرچه کوکاکولای جدید در آزمایش‌های تست مزه، رتبه خوبی به دست آورده بود. کوکاکولای قدیمی بار دیگر به بازار روانه شد تا نارضایتی‌ها برطرف شود و فروش شرکت جان دوباره بگیرد.

رد پیشنهاد گوگل از سوی Excite
در سال ۱۹۹۹، Excite موتور جست‌وجوی بسیار پرترافیکی بود. لری پیج و سرگئی برین، بنیان‌گذاران گوگل، با اطلاع از جایگاه Excite تلاش کردند موتور جست‌وجوی تازه خود یعنی گوگل را به قیمت یک میلیون دلار به این شرکت بفروشند که در نهایت قیمت پیشنهادی خود را به ۲۵۰ هزار دلار هم کاهش دادند. اما جورج بل، مدیرعامل Excite مخالفت کرد. چند سال بعد، به دنبال کاهش شدید ارزش سهام Excite، این شرکت تحت مالکیت AskJeeves درآمد.

راس پروت و قطعه سخت‌افزاری مایکروسافت
راس پروت در سال ۱۹۷۹، قیمت پیشنهادی بیل گیتس ۲۳ساله را برای خرید قطعه سخت‌افزاری مایکروسافت به ارزش۴۰ تا ۶۰ میلیون دلار نامعقول دانست و از این کار امتناع کرد. در آن زمان شرکت الکترونیک دیتا سیستمز پروت که یک میلیارد دلار ارزش داشت، به دنبال سرمایه‌گذاری در یک شرکت کامپیوتری کوچک بود و مایکروسافت را نمونه خوبی می‌دانست. گیتس امیدوار بود وارد فضای بازار شرکتی شود، اما نمی‌خواست سخت افزار خود را ارزان بفروشد. پروت بعدها در مصاحبه با روزنامه سیاتل تایمز گفت: «یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات کاری خود را در رابطه با پیشنهاد بیل گیتس، مرتکب شده است.»

منبع: دنیای اقتصاد

مترجم: مریم رضایی

Google+ Comments

برچسب‌ها: , , , , ,

بیش از دو سال است که در حوزه های بازاریابی، تبلیغات، مدیریت و کارآفرینی می نویسم؛ با معتبرترین روزنامه اقتصادی کشور «دنیای اقتصاد» همکاری می کنم. موسس چند وب سایت و شرکت در حوزه تجارت الکترونیک هستم. شعار من: «یک دقیقه موفقیت، بهای سال ها شکست را می پردازد»

دیدگاه شما چیست؟






اردیبهشت ۱۳۹۲
ش ی د س چ پ ج
« فروردین   خرداد »
 123456
۷۸۹۱۰۱۱۱۲۱۳
۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸۱۹۲۰
۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵۲۶۲۷
۲۸۲۹۳۰۳۱  





Powered by WebGozar

دانلود نرم افزار

هاست جوملا

سامانه پیام کوتاه

قالب جوملا

لوازم نور افشانی

پنل اس ام اس