مدیران موفق به جای شمارش، اندازه گیری می کنند

پیتر دراکر، مدیران موفق

پیتر دراکر، استاد مدیریت، معتقد است بیشتر شاغلان وقتشان را بیشتر صرف شمردن می کنند تا اندازه گیری کارآیی سازمان. منظورش چیست؟ منظور او تمایل مدیریت به نزدیک بینی بیش از حد در اعمال کنترل های مدیریتی مثل بودجه هاست. بودجه بندی عمدتاً به این منظور انجام می شود که سرمایه های سازمان فقط در زمینه های مجاز صرف شود و در واقع این روش بودجه بندی صرفاً ساز و کارهای کنترلی برای جلوگیری از خرج کنترل نشده ی منابع مالی با شمردن پولی هستند که در یک فعالیت مشخص خارج می شود.

اما دراکر پیشنهاد می کند به جای استفاده از بودجه به عنوان یک ابزار شمردن، باید از آن به عنوان ابزار اندازه گیری استفاده کرد. مدیران این کار را با پیوند دادن هزینه های پیشنهاد شده به نتایج آینده انجام می دهند و به جای کنترل هزینه ها پی گیری می کنند که حتماً نتایج مورد نظر حاصل شود.

دراکر موضوع شمردن را به پزشکی تشبیه می کند که از یک دستگاه رادیولوژی برای تشخیص بیماری فردی استفاده می کند. بعضی از نقایص مثل استخوان شکسته در عکس رادیولوژی نشان داده می شود، اما بیماری کشنده تر مثل سرطان خون یا فشار خون بالا دیده نخواهد شد. به همین ترتیب بیشتر مدیران از سیستم های حسابداری استفاده می کنند تا کارآیی مالی سازمانشان را زیر نظر داشته باشند، اما سیستم های حسابداری نمی تواند سقوط سهام شرکت در بازار یا ضعف شرکت در نوآوری را مشخص کند، مگر زمانی که کار از کار گذشته و صدمات برگشت ناپذیری به بیمار یا سازمان وارد شده باشد.

Google+ Comments

برچسب‌ها:

بیش از دو سال است که در حوزه های بازاریابی، تبلیغات، مدیریت و کارآفرینی می نویسم؛ با معتبرترین روزنامه اقتصادی کشور «دنیای اقتصاد» همکاری می کنم. موسس چند وب سایت و شرکت در حوزه تجارت الکترونیک هستم. شعار من: «یک دقیقه موفقیت، بهای سال ها شکست را می پردازد»

دیدگاه شما چیست؟






فروردین ۱۳۹۲
ش ی د س چ پ ج
« اسفند   اردیبهشت »
 12
۳۴۵۶۷۸۹
۱۰۱۱۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶
۱۷۱۸۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳
۲۴۲۵۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰
۳۱  





Powered by WebGozar

دانلود نرم افزار

هاست جوملا

سامانه پیام کوتاه

قالب جوملا

لوازم نور افشانی

پنل اس ام اس