چرا برخی مدیران سیاست چند برندی را پیش می گیرند؟

branding

استراتژی دیگری که در خصوص برند محصولات وجود دارد، تقریباً در نقطه مقابل استراتژی توسعه برند قرار می گیرد و آن استفاده از چند برند در یک دسته محصول تولیدی می باشد. مشهورترین استفاده کننده از این استراتژی شرکت P&G می باشد. این شرکت در حوزه تولید مواد شوینده همزمان با موفقیت برند Tide در بازار، برند Cheer را نیز به عنوان رقیب آن روانه بازار کرد.

اگرچه با این حرکت، فروش برند Tide کاهش محسوسی نشان داد؛ ولی فروش هر دو برند با هم، روند افزایشی نشان می داد. در حال حاضر شرکت پروکتر اند گمبل در حوزه مواد شوینده بالغ بر هشت برند را به بازار ارایه کرده و آن ها را مدیریت می کند.

دلایل اتخاذ سیاست چند برندی

تولید کنندگان برای اتخاذ چنین سیاستی دلایلی متعددی می توانند داشته باشند: اول اینکه، با این کار وابستگی خرده فروش ها به برندهای آن ها بیشتر شده، فضای بیشتری از فروشگاه ها را به خود اختصاص داده و اصطلاحاً shelf space محصولات خود را افزایش می دهند. دوم، مشتریان کمی وجود دارند که به قدری به یک برند وفادار باشند که به هیچ وجه از برند دیگری استفاده نکنند. به عبارت دیگر بسیاری از مصرف کنندگان، مرتب برند مصرفی خود را تغییر می دهند. این حالت در مورد محصولات مصرفی روزمره که کالاهای راحت محسوب می شوند بیشتر دیده می شود.

بهترین راه برای تصاحب این گونه مصرف کنندگان ارایه برندهای متفاوت به آن ها است. سوم، ایجاد برندهای جدید باعث ایجاد هیجان و کارآیی در سازمان تولید کننده می شود. چهارم، اینکه اتخاذ استراتژی چند برندی، باعث می شود هر برند بخش خاصی از بازار را جذب محصولات شرکت کند. اما این استراتژی هم ممکن است دام هایی داشته و مزایای برشمرده در بالا را به همراه نداشته باشد.

یکی از این دام ها این است که ممکن است هرکدام از برندها، سهم بازار کوچکی کسب کرده و هیچ کدام به میزان مورد انتظار سودآور نباشند. در این صورت شرکت منابع خود را برای ایجاد چندین برند تلف کرده در صورتی که به جای آن ها می توانست برندهایی محدودتر (به لحاظ تعداد) داشته باشد که سطح سودآوری هر یک بالاتر باشد.

این دسته از شرکت ها باید به سرعت برندهای ضعیف خود را شناسایی کرده و از بازار خارج سازند و رویه های مناسب تری برای انتخاب برندهای جدید در پیش گیرند.

Google+ Comments

برچسب‌ها: , , ,

بیش از دو سال است که در حوزه های بازاریابی، تبلیغات، مدیریت و کارآفرینی می نویسم؛ با معتبرترین روزنامه اقتصادی کشور «دنیای اقتصاد» همکاری می کنم. موسس چند وب سایت و شرکت در حوزه تجارت الکترونیک هستم. شعار من: «یک دقیقه موفقیت، بهای سال ها شکست را می پردازد»

دیدگاه شما چیست؟






اسفند ۱۳۹۱
ش ی د س چ پ ج
« بهمن   فروردین »
 1234
۵۶۷۸۹۱۰۱۱
۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸
۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵
۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰  





Powered by WebGozar

دانلود نرم افزار

هاست جوملا

سامانه پیام کوتاه

قالب جوملا

لوازم نور افشانی

پنل اس ام اس