مدیران موفق روباه اند یا خارپشت؟

hedgehogfox

ایسایا برلین در رساله معروف خود به نام خارپشت و روباه؟ جهان را به دو گروه خارپشت ها و روباه ها تقسیم می کند، که برگرفته از این گفته یونانی قدیمی است: «روباه خیلی چیزها می داند، اما خارپشت فقط یک چیزی مهم را می داند.» روباه موجودی مکار است، او قادر است راهکارهای پیچیده فراوانی را ابداع کند و دزدکی به خارپشت حمله کند. همه روزه، روباه اطراف لانه خارپشت پرسه می زند و در انتظار فرصتی طلایی برای شکار خارپشت می ماند.

به نظر می رسد که روباره چابک، موذی، زیبا، تیزپا و نیرنگ باز، مطمئناً پیروز خواهد شد. از آنسو خارپشت موجودی بدقواره، و شبیه به آمیزه ای ژنتیکی فی مابین خارانداز و یک آرمادیل کوچک است.

خارپشت وقتی از وجود روباره آگاه می شود به دور خود می پیچد و کاملاً به شکل یک توپ کوچک در می آید، خارپشت به شکل یک کرده پوشیده از خارهای تیز در می آید، خارهایی که به تمام جهات نشانه رفته اند. به رغم نیرنگ های بهتری که روباره روزانه به کار می برد، همیشه این خارپشت است که پیروز است.

برلین از این حکایت کوچک نتیجه گیری می کند که مردم به دو گروه اصلی تقسیم می شوند: روباه ها و خارپشت ها. روباه بسیاری از روش ها را به طور همزمان دنبال می کنند و جهان را با تمام پیچیدگی که دارد می نگرد. او به گونه ای پراکنده و متفرق، بسیاری از راه ها را در پیش می گیرد، و هرگز تفکر خود را روی یک مفهوم کلی یا دیدگاه یکپارچه متمرکز نمی کند.

از طرفی خارپشت یک جهان پیچیده را تا حد یک ایده سازمان یافته ساده می کند، یک قاعده یا مفهوم ابتدایی که همه چیز را یکپارچه کرده و هدایت می کند.

ماروین برسلر، استاد دانشگاه پرینستون، ضمن یکی از گفتگوهای طولانی که با وی داشتیم به نیروی خارپشت اشاره کرد: «شما می خواهید بدانید، کدام دسته از افراد می توانند، برکسانی که به اندازه خود آنان باهوش اند، بیشترین تاثیر را بگذارند؟ آن ها خارپشت ها هستند.»

فروید و ضمیر ناخودآگاه

داروین و انتخاب طبیعی

مارکس و اختلاف طبقاتی

انیشتین و نظریه نسبیت

آدام اسمیت و صنف کارگر

همه آن ها خارپشت بودند. واضح تر بگویم خارپشت ها احمق نیستند! آن ها دید نافذی دارند که به واسطه آن می توانند درون پیچیدگی را ببینند. خارپشت ها اصل هر چیز را می بینند و بقیه را نادیده می گیرند.

مدیران موفق (انسان های موفق) تا حدی مثل خارپشت ها بودند. آن ها با استفاده از طبیعت خارپشتی خود، که ما آن را مفهوم خارپشتی نامیدیم، به سمت پیشرفت حرکت کردند.

برای مشاهده  کتاب از خوب به عالی اینجا کلیک کنید

برگرفته: از خوب به عالی

نوشته: جیم کالینز

Google+ Comments

برچسب‌ها: ,

بیش از دو سال است که در حوزه های بازاریابی، تبلیغات، مدیریت و کارآفرینی می نویسم؛ با معتبرترین روزنامه اقتصادی کشور «دنیای اقتصاد» همکاری می کنم. موسس چند وب سایت و شرکت در حوزه تجارت الکترونیک هستم. شعار من: «یک دقیقه موفقیت، بهای سال ها شکست را می پردازد»

۱ دیدگاه دیدگاه شما؟

  1. مطلب جالبی بود …
    متشکر جناب فردوس آرا

دیدگاه شما چیست؟






اسفند ۱۳۹۱
ش ی د س چ پ ج
« بهمن   فروردین »
 1234
۵۶۷۸۹۱۰۱۱
۱۲۱۳۱۴۱۵۱۶۱۷۱۸
۱۹۲۰۲۱۲۲۲۳۲۴۲۵
۲۶۲۷۲۸۲۹۳۰  





Powered by WebGozar

دانلود نرم افزار

هاست جوملا

سامانه پیام کوتاه

قالب جوملا

لوازم نور افشانی

پنل اس ام اس